Jobul – perspectiva personala

In primul rand ca sa iti poti da seama daca un job te avantajeaza sau nu, trebuie sa petreci cel putin 2 ani pe un anumit post sau chiar sa excelezi daca doresti sa ai mai multe responsabilitati. Nu te poti angaja intr-o companie, iar dupa primele 3 luni de zile sa spui ca nu iti place pentru ca sincer nu ai avut parte de nimic.

 Fiind intr-un mediu nou, mai intai trebuie sa incepi sa te acomodezi cu sistemul iar apoi cu oamenii. Cu sistemul pentru ca tu trebuie mai intai sa muncesti ca sa fii platit iar apoi sa incepi sa socializezi cu lumea din jurul tau. Intra-adevar o poti face concomitent, insa e de preferat prima varianta. Consider ca este mai bine sa incepi cu sistemul deoarece lucrand cu oamenii, trebuie sa te feresti de multe. Da, sa te feresti in sensul sa fii mai conservator si sa nu incepi sa iti expui viata si problemele in fata tuturor ca din start parerea colegilor tai va fi una neplacuta fata de tine sau de la asteptarile pe care le au in ceea ce privesc performantele tale viitoare. Indiferent daca esti pe contract determinat sau nu, atentia ta asupra sistemului te va avantaja destul de mult iar cu cat tu te concentrezi pe ceea ce este de facut si faci totul relativ bine, consider ca nimeni nu are de ce sa se lege de tine.

 Daca te consideri o persoana sociabila si vrei sa intri in contact cu lumea, eu spun doar atat: INTAI ASCULTA, APOI VORBESTE. Pun accentul aici deoarece intai trebuie sa ii asculti pe fiecare in parte pentru ca nu toti iti vor fi prieteni. Nu toata lumea este la fel si la orice colt se gaseste cineva care nu te va vrea. Aici tu trebuie sa-ti pazesti spatele si sa fii atent la detaliile pe care le oferi noilor tai colegi. Incearca sa fii restrans in miscarile tale, fii scurt pe ceea ce ai de zis, zambeste tuturor, ofera ajutor unde este necesar, ofera feedback pe nemultumirile tale si totul va fi bine.  

Fii destept si strategic! Cand incepi sa inveti sistemul, incearca sa ai acces la cat mai multe informatii deoarece pe parcurs pot aparea diferite situatii si vei sti cum sa le tratezi. Documenteaza-te despre modul de functionare al companiei ca sa stii structura ierarhica, de aici invatand oamenii cu care vei interactiona. Vei putea stii cum sa discuti cu fiecare in parte si sa nu ai parte de diferite surprize. Cu cat esti mai diplomat cu fiecare in parte, cu atat oamenii iti vor oferi un feedback asemanator.

 Intr-un nou mediu, unde sunt multi angajati este bine ca tu sa fii o persoana serioasa si de incredere, ca oamenii sa se poata baza pe suportul tau. Practic, te-ai angajat ca sa muncesti, deci daca esti pus sa faci ceva trebuie sa duci ordinul pana la capat. Acum sa nu intelegem ca aceste ordine inseamna jigniri, tipete sau alte rahaturi, pentru ca eu unul nu imi place sa fiu jignit avand in vedere ca imi dau interesul in a face totul corect. Trebuie sa fim atenti atunci cand muncim, sa punem intrebari acolo unde nu stim, sa oferim sugestii unde credem de cuviinta si sa incercam sa imbunatatim ceea ce este aprobat. Trebuie sa acceptam si greselile pe care le facem si sa platim acolo unde se cer. Nu incepe sa fii persoana care sa se vaite “Dar eu ce sa fac? Nu este vina mea!” ca nu asa se procedeaza. Esti angajat sa faci ceva pe baza unor informatii conform unor proceduri, iar tu ai gresit cu buna stiinta, trebuie sa-ti asumi si sa incerci sa remediezi situatia. In unele companii, sefii sunt aspri, insa in alte parti poti observa ca unii trec cu vederea multe lucruri pe care nu le-ar considera ca sunt in regula. De aici ar trebui sa intelegem ca noi trebuie sa realizam greselile facute si sa incercam sa indreptam situatia. Practic, as putea spune aici ca este vorba de interesul pe care il ai in jobul respectiv.

 Un alt lucru pe care eu personal il consider important intr-un post de munca, este informatia. O informatie poate face atat rau cat si bine, insa depinde de noi cum ii alegem destinatia: o facem publica sau o lasam privata. Eu consider ca majoritatea informatiilor pe care le aflam ar trebui sa le tinem cat se poate de private, mai ales daca vorbim de informatii ce tin de securitate, date personale, structura firmei, informatii din anumite departamente, samd. Este la moda sa ai colegi si la ei tot ce aud devine stire mondena, insa este o practica proasta. Toate aceste “scurgeri” de informatii pot afecta un intreg departament, pot dezbina prietenii sau pot chiar scadea increderea unor posibili angajati in vederea obtinerii unui nou loc de munca din cadrul companiei. Tocmai din acest fapt la munca observi “bisericute”, iar cei care stau in afara acestor cercuri isi pot da seama cu usurinta ce se petrece defapt. Houston, we have a problem! 

 Daca tu esti un agajat model si ai acces la niste informatii importante, limiteaza-te in informatiile pe care le oferi. Poate ca cineva ti le-a oferit pentru ca au observat ca iti faci treaba bine si ca meriti sa le ai, sau ca te-au observat serios si de incredere. Nu cred ca este cazul sa le dovedesti contrariul altfel tot tu vei avea de pierdut. 

Un astfel de caz de scurgeri de informatii pot vedea cei de la HR atunci cand au interviuri cu viitorii angajati. In momentul in care un angajator te intreaba ceva precum: “cam ce programe utilizai pe postul X… ce salariu aveai in trecut?… cu ce te ocupai?…” iar tu incepi sa spui: “pai.. eu foloseam aplicatia KJX pentru facturi, in excel aveam grafice cu inventare lunare…”…. stop stop stop… pai ma nene… cand ai fost angajat la firma X si ai semnat contractul, ai fost de acord ca informatiile din cadrul companiei sa le tii confidentiale. Avand in vedere ca la interviuri ai ajuns sa oferi niste informatii sensibile, de ce HR-ul te-ar mai angaja pe tine? 

 Toate informatiile pe care le primim si pe care le aflam trebuie sa le folosim asa cum trebuie, nu sa le postam, nu sa le suflam nimanui la ureche si nici firmelor concurente. Deci, pot spune ca ceea ce aflam sa tinem pentru noi si sa folosim intr-un mod corect si eficient. 

Daca avem toate informatiile la noi, in jobul avut trebuie sa fim si prezentabili. Eu personal am o mare problema cu uniforma, nu sunt de acord cu ea, insa mi-a trebuit alta buna bucata de timp sa accept asa ceva din anumite motive. Unul dintre motive este ca mereu ti se atrage atentia asupra tinutei, lucru deranjant, frustrant etc. Un al doilea motiv ar fi modul de interactiune al celorlalti cu tine. Daca observi ca oamenii iti vorbesc frumos, iti fac complimente, si au placerea de a sta in jurul tau, atunci purtarea uniformei este o alegere buna. 

 

Lasă un răspuns